真鍋 宏幸
Hiroyuki Manabe
芝浦工業大学 工学部 教授
博士 (工学) / Ph.D.
主な研究 / research
AR/VR向け文字入力手法 / Text input method for AR/VR
- Wahyu Hutama, Hikari Harashima, Hironori Ishikawa, Hiroyuki Manabe, “HMK: Head-Mounted-Keyboard for Text Inputin Virtual or Augmented Reality,” Adjunct Proc. UIST ‘21, pp. 115-117, 2021.link
- Wahyu Hutama, 原島 輝, 石川 博規, 真鍋 宏幸, “HMK: VR/ARテキスト入力用ヘッドマウントキーボード,” 情報処理学会研究会報告 2022-HCI-197, pp. 1-5, 2022. link
- Youtube(動画)link
3Dプリンタを用いた電子回路作成手法 / Electric circuit by 3D printer
- 今井 悠平, 真鍋 宏幸, “3Dプリンタと転写箔を用いた電子配線印刷手法,” 日本バーチャルリアリティ学会論文誌, Vol. 26, No. 4, pp. 241-253, 2021. link
- Yuhei Imai, Hiroyuki Manabe, “Single-sided Multi-layer Electric Circuit by Hot Stamping with 3D Printer,” Adjunct Proc. UIST ‘21, pp. 126-128, 2021.link
- Yuhei Imai, Kunihiro Kato, Norihisa Segawa, Hiroyuki Manabe, “Hot Stamping of Electric Circuits by 3D Printer,” Adjunct Proc. UIST ‘19, pp. 128-130, 2019.link
- 動画(movie), Youtube(動画)link
- 今井 悠平, 加藤 邦拓, 瀬川 典久, 真鍋 宏幸, “3Dプリンタと転写箔を用いた両面基板の製作手法,” インタラクション2020論文集, pp. 655-657, 2020.link
金箔を用いた電子回路作成手法 / Paper electronics using metal leaf
- Norihisa Segawa, Kunihiro Kato, Hiroyuki Manabe, “Rapid Prototyping of Paper Electronics Using a Metal Leaf and Laser Printer,” Adjunct Proc. Symp. User Interface Software and Technology (UIST ‘19), pp. 99-101, 2019.link
- Youtube(動画)link
- ITmedia NEWS 2020年1月7日 link
- 加藤 邦拓, 真鍋 宏幸, 川原 圭博, 瀬川 典久, “Leaf Circuits: 金属箔とレーザプリンタを用いた回路作成の応用と評価,” インタラクション2020論文集, pp. 96-105, 2020.link
被写界深度の深いシースルーHMD / Optical see-through HMD with deep depth of field
広視野角HMD / Wide field-of-view HMD
- Wataru Yamada, Hiroyuki Manabe, “Expanding the Field-of-View of Head-Mounted Displays with Peripheral Blurred Images,” Adjunct Proc. Symp. User Interface Software and Technology (UIST ‘16), pp. 141-142, 2016.link
- 山田 渉, 真鍋 宏幸, “視野特性を考慮したヘッドマウントディスプレイの広視野角化手法,” NTT DOCOMO テクニカル・ジャーナル, Vol. 25, No. 1, pp. 30-34, 2017.pdf
- NTTドコモ報道発表資料 2019年4月17日(動画あり)link
スマートフォンにおける円滑な入力モード切替 / Shear force input for smartphones
- 藤田 和之, 黄 梦婷, 高嶋 和毅, 土田 太一, 真鍋 宏幸, 北村 喜文, “ShearSheet:静電容量タッチパネルに装着可能な透明シートを用いた剪断入力インタフェース,” 情報処理学会論文誌, Vol. 62, No. 2, pp. 641-653, 2021. link
- Mengting Huang, 藤田 和之, 高嶋 和毅, 真鍋 宏幸, 北村 喜文, “タッチスクリーン上に重ねた透明シートを利用した位置と速度制御の併用が可能なユーザインタフェース,” インタラクション2019, 2019. pdf
- Mengting Huang, Kazuyuki Fujita, Kazuki Takashima, Taichi Tsuchida, Hiroyuki Manabe, Yoshifumi Kitamura, “ShearSheet: Low-Cost Shear Force Input with Elastic Feedback for Augmenting Touch Interaction,” Proc. Int. Conf. Interactive Surfaces and Spaces (ISS ‘19), pp. 77-87, 2019. link (リンク先のsource materialsに動画あり)
- ITmedia NEWS 2019年11月27日 link
スマートフォンのカメラを用いたポインティングスティック / Pointing stick using smartphone camera
- Wataru Yamada, Hiroyuki Manabe, Daizo Ikeda, “CamTrackPoint: Camera-Based Pointing Stick Using Transmitted Light through Finger,” Proc. Symp. User Interface Software and Technology (UIST ‘18), pp. 313-320, 2018. link
FTIRを用いたスマートフォンのタッチ領域拡張 / Additional touch pad for smartphone based on FTIR
- Takuya Kitade, Wataru Yamada, Hiroyuki Manabe, “FTIR-based Touch Pad for Smartphone-based HMD Enhancement,” Adjunct Proc. Symp. User Interface Software and Technology (UIST ‘18), pp. 174-175, 2018. link
装着者の表情が見えるHMD / Transparent HMD
- Mariko Chiba, Wataru Yamada, Hiroyuki Manabe, “Transparent Mask: Face-Capturing Head-Mounted Display with IR Pass Filters,” Adjunct Proc. Symp. User Interface Software and Technology (UIST ‘18), pp. 149-151, 2018. link
浮遊球体ドローンディスプレイ / Spherical Drone Display
- Wataru Yamada, Kazuhiro Yamada, Hiroyuki Manabe, Daizo Ikeda, “iSphere: Self-Luminous Spherical Drone Display,” Proc. Symp. User Interface Software and Technology (UIST ‘17), pp. 635-643, 2017. link
- NTTドコモ報道発表資料 2017年4月17日 link
- テレビ東京 WBS トレたま 2017年4月19日放送 link
- 世界初、「高解像度版浮遊球体ドローンディスプレイ」を開発(Youtube) link
直列に接続したタッチセンサ / Touch sensing with series-connected electrodes
スマートフォンを用いたHMDにおける視線検出 / Eye tracking in HMD using smartphone front camera
- Hiroyuki Hakoda, Wataru Yamada, Hiroyuki Manabe, “Eye Tracking Using Built-in Camera for Smartphone-based HMD,” Adjunct Proc. Symp. User Interface Software and Technology (UIST ‘17), pp. 15-16, 2017. link
デプスカメラで読む小型タグ / Tiny tag that depth camera reads
ヘッドホン型視線入力デバイス / Headphone-type gaze input interface
- 真鍋 宏幸, 福本 雅朗, “ヘッドホンを用いたEOG法による視線入力インタフェース,” 情報処理学会論文誌, Vol. 52, No. 4, pp. 1515-1526, 2011. link
- Hiroyuki Manabe, Masaaki Fukumoto, Tohru Yagi, “Conductive Rubber Electrodes for Earphone-based Eye Gesture Input Interface,” Proc. Symp. Wearable Computers (ISWC ‘13), pp. 33-40, 2013. link
- Hiroyuki Manabe, Masaaki Fukumoto, “Full-time Wearable Headphone-type Gaze Detector,” Extended Abstracts Human Factors in Computing Systems (CHI ‘06), pp. 1073-1078, 2006. link
無発声音声認識 / Recognition of unvoiced speech
- 真鍋 宏幸, 平岩 明, 杉村 利明, “無発声音声認識 : 筋電信号を用いた声を伴わない日本語5母音の認識,” 電子情報通信学会論文誌 D-II, Vol. 88, No. 9, pp. 1909-1917, 2005. link
- Hiroyuki Manabe, Akira Hiraiwa, Toshiaki Sugimura, “Unvoiced Speech Recognition Using EMG - Mime Speech Recognition,” Extended Abstracts Human Factors in Computing Systems (CHI ‘03), pp. 794-795, 2003. link